
25.11.2022 Lekcja z lekturą nie musi być nudna!

Nie od dziś wiadomo, że jedną ze zmor uczniowskich są lektury - ich czytanie i omawianie czyli tzw. „przerabianie”. Jednak lekcja z lekturą nie musi być nudna. Zamiast typowego układania planu wydarzeń czy streszczania przebiegu akcji, można z lekturą „rozprawić się całkiem inaczej”. Wiedzą o tym uczniowie klasy VI b, którzy na ostatnich lekcjach języka polskiego opracowali gry planszowe na podstawie książki Kornela Makuszyńskiego pt. „Szatan z siódmej klasy”.
Zanim przystąpili do realizacji projektu, podzielili się na trzy grupy. Potem ustalili wspólnie listę działań: opracowanie reguł gry, wymyślenie ogólnego tematu: start i meta, wykonanie planszy, ułożenie pytań, ustalenie „pułapek” i „bonusów”, ozdobienie planszy motywami z lektury. Każdy uczeń sam decydował, którego zadania się podejmie.
Wszyscy z wielkim zaangażowaniem wykonali swoje zadania, czemu towarzyszyła świetna atmosfera, zgranie i współpraca. Na końcu przetestowali gry, by sprawdzić efekty oraz jakość swojego „dzieła”. Test wypadł pomyślnie.
W czasie realizacji zadania cała klasa wykazała się kreatywnością i pomysłowością. Dzięki tego typu projektom uczniowie aktywnie włączają się w omawianie lektury, a przez to wnikliwiej poznają jej treść.
RM