
14.11.2022 Zwiedzanie Podziemnego Olkusza i Lekcja muzealna

10 listopada uczniowie klas Vb, VI a i VI b wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę edukacyjną do Olkusza, gdzie brali udział w lekcji muzealnej oraz zwiedzali jego podziemia składające się z dwóch ekspozycji.
Pierwsza z nich znajduje się w piwnicach XIV wiecznego ratusza (jaki wznosił się kiedyś na olkuskim rynku) i poświęcona jest historii Olkusza nazywanego Srebrnym Miastem. Burzliwe dzieje miasta uczniowie poznali na prezentacji, która w oparciu o mapę pokazuje rozwój terytorialny miasta i górnictwa, a także przybliża najważniejsze wydarzenia z jego historii. Potem uczniowie obejrzeli dużą, przestrzenną makietę przedstawiającą Olkusz z XVI wieku. Mogli podświetlić na makiecie najważniejsze budynki, jakie znajdowały się w Olkuszu, a korzystając z ustawionych dookoła prezenterów poznać ich historię. W podziemiach zobaczyli również replikę astrolabium – urządzenia astronomicznego, należącego niegdyś do słynnego olkuskiego astronoma i astrologa Marcina Bylicy.
Druga ekspozycja zlokalizowana w piwnicach dawnego Kwartału Królewskiego, poświęcona została górniczym i hutniczym tradycjom Olkusza, a także mennicy, jaka działała w tym miejscu na przełomie XVI i XVII wieku. Tutaj uczniowie dowiedzieli się jak wyglądały wtedy olkuskie kopalnie i podziemne wyrobiska. O, tym jak działały mogli się przekonać sami wprawiając w ruch modele i repliki dawnych urządzeń górniczych, takich jak m.in. kierat, płuczka, śruba Archimedesa czy Paternoster. W tej części ekspozycji zobaczyli również wielobarwne rudy ołowiu i srebra oraz repliki pieców używanych do ich wytopu.
Zachwyt uczniów wzbudziła „Srebrna komnata”, w której mogli podziwiać replikę Srebrnego Krzyża Gwarków Olkuskich, ufundowanego i przekazanego do kościoła przez miejscowych gwarków na początku XVII wieku.
Kolejnym punktem wycieczki był udział w lekcji muzealnej. Zajęcia muzealne wprowadziły uczestników w niezwykły świat legend związanych z rzeką Babą, z olkuskim srebrem i ołowiem. Uczniowie poznali bliżej historie: o św. Janie Kantym czy o Powstaniu Pustyni Błędowskiej. Dowiedzieli się również, co symbolizuje herb miasta, a także co okropnie przeszkadzało diabłom. Całość spotkania przeplatana była elementami inscenizacji, opowiadania, zagadek logicznych oraz wykonaniem prac plastycznych. Lekcja muzealna okazała się być doskonałym sposobem na integrację, naukę komunikacji i współpracy w grupie.
R.M.