Polish English French German


Podsumowanie Projektu "Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata jako ponadczasowy wzór postaw"

MK.

     Podsumowanie Projektu Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata jako ponadczasowy wzór postaw zorganizowanego przez Instytut Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego Katedrę UNESCO ds. Edukacji o Holokauście

     Projekt Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata jako ponadczasowy wzór postaw okazał się, według nas uczniów klasy 8b [Agata Domagała, Klaudia Studzińska, Sebastian Seweryn, Olaf Żak], dość ciekawym sposobem na zapoznanie z historią Polaków Bohaterów ratujących Żydów podczas okupacji hitlerowskiej oraz stał się idealną okazją do tego, abyśmy dzielili się zdobytą wiedzą wśród rówieśników.

Wszystko zaczęło się od tego, że w czteroosobowej grupie wraz z panią wychowawczynią pojechaliśmy do Katedry UNESCO ds. Edukacji o Holokauście w Instytucie Europeistyki UJ w Krakowie. W projekcie badawczym brało udział 10 szkół: z Warszawy, Świdnika, Chojnowa, Radomia, Zielonki, Białegostoku, Wrocławia, Szydłowca, Kalisza oraz rzecz jasna z Gołczy. Byliśmy najmłodszymi uczestnikami. Podczas pierwszego zjazdu wzięliśmy udział w grze terenowej, podczas której wcielaliśmy się w różne postaci np. aptekarza pracującego w getcie krakowskim oraz dziewczynki. Postacie te pomagały nam wyobrazić sobie, jak naprawdę wyglądało życie żydowskich mieszkańców krakowskiego getta. Wszystkie grupy przemierzały drogę wokoło miejsca, gdzie kiedyś było getto, a teraz mieszkają zwykli ludzie lub są zlokalizowane ciekawe muzea takie, jak np. Apteka pod Orłem, której właścicielem był jedyny Polak mieszkający w getcie Tadeusz Pankiewicz czy Muzeum Fabryka Emalia Oskara Schindlera.

   Podczas kolejnego zjazdu zorganizowany został wyjazd studyjny do Markowej [woj. podkarpackie], gdzie mieści się Muzeum Polaków Ratujących podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej. To tu poznaliśmy historię rodziny Ulmów oraz rodziny Baranków z Siedlisk koło Miechowa. Tragiczne losy państwa Baranków bardzo nas poruszyły i postanowili, że poszukamy na ich temat więcej informacji. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się również o kwestii Sprawiedliwych i Ocalonych z Zagłady a także o kontrowersjach jakie budzi ich upamiętnianie oraz o Sprawiedliwych w literaturze i kulturze, o ukrywaniu jako działaniu. Jak oni to robili? Jak to unaocznić? Udział w projekcie dał nam możliwość poznania między innymi relacji polsko-żydowskich przed i w czasie II wojny, pracowaliśmy z dokumentami źródłowymi, zaprezentowana nam została problematyka Holocaustu w filmie oraz przedstawiony, na przykładzie postaci Ireny Sendlerowej, wizerunek Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata, wysłuchaliśmy wykładu pt. Wizerunek Zagłady i Ocalonego w kinie polskim do i po 1989. Mieliśmy dodatkowo szczęście spotkać się z 99 letnią Panią Marią Nowak z Krakowa, która za uratowanie swojej żydowskiej przyjaciółki z gimnazjum została uhonorowana medalem Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata, sędziwa Pani Maria opowiedziała nam swoją historię z okupacyjnej rzeczywistości.

     Trzeci zjazd był dość unikalny, gdyż to my głównie prowadziliśmy zajęcia. Każda grupa przedstawiała wyniki swoich badań np. w postaci prezentacji multimedialnych. Nasz grupa opowiedziała i zaprezentowała historię lokalnych Bohaterów- Państwa Genowefy i Romana Janczarskich z Wysocic, odznaczonych tytułem Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata. Niektórym z na do refleksji skłoniła historia żydowskiej dziewczynki, która została dosłownie wepchnięta w ręce nieznajomej kobiety. To, jak niektórzy ludzie byli w stanie przewrócić swoje życie praktycznie do góry nogami, by ratować życie nasuwa dość sporo konkluzji. Ciekawym i dość inspirującym elementem prawie każdego projektu było to, jak mocno była zaangażowana w jego działania każda szkoła. Dodatkowo byliśmy w krakowskim Muzeum Etnograficznym, gdzie oglądaliśmy wystawę, która zrobiła na nas ogromne wrażenie Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady. Holokaust i doświadczenia okupacyjne w twórczości ludowej.

     Ostatni zjazd odbył się w Oświęcimiu, podczas którego mogliśmy poznać działalność dość ciekawego miejsca, jakim jest Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży. Najważniejszym elementem tego zjazdu była wizyta w Miejscu Pamięci Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau. Podczas pobytu studyjnego zostaliśmy zapoznani z zasadami działania i funkcjonowania byłego niemieckiego nazistowskiego obozu KL Auschwitz-Birkenau, nazywanego często piekłem na ziemi. Dowiedzieliśmy się, jak wyglądały nieludzkie i wstrząsające warunki obozowe oraz tragice życie i niewolnicza praca więźniów, była to dla nas na pewno żywa lekcja historii, która powinna skłonić do refleksji nad tragiczna przeszłością tego miejsca. Młodzi ludzie powinni mieć pełną świadomość tego, co wydarzyło się w tym miejscu podczas okupacji hitlerowskiej. Po powrocie do MDSM wzięliśmy udział w warsztatach na temat tego, jak ratowano więźniów KL Auschwitz oraz czym jest propaganda. Dowiedzieliśmy się z nich, jak zwykli ludzie, ryzykując życie swoje i swoich rodzin, dostarczali jedzenie więźniom, gdy tylko natrafiła się taka okazja. Również ciekawą kwestią było to, jak władza może wpłynąć na ludzi za pomocą propagandy, która jest praktycznie niemożliwa do zatrzymania.

Podsumowując, projekt ten przede wszystkim pozwolił nam zgłębić wiedzę na tematy, o których raczej na lekcjach historii się nie mówi i to również skłoniło nas do tego, aby dzielić się tą wiedzą wśród rówieśników, bo w sumie, gdyby nie ten projekt, to też byśmy o tym nic nie wiedzieli. Dowiedzieliśmy się bardzo dużo o historii naszego kraju podczas II Wojny Światowej, o stosunkach polsko - żydowskich oraz o stosunkach nazistów do innych. Ten projekt wprowadził w nasz życie bardzo wiele. Nauczyliśmy się, jak zrobić naprawdę dobry projekt. Poszerzyliśmy również swoją wiedzę historyczną i każdego dnia staramy się ją zgłębiać. Nauczyliśmy się również, że nie wolno nikogo dyskryminować ze względu na jego wyznanie czy kolor skóry. Dziękujemy, że mieliśmy szczęście wziąć udział w projekcie

     Z tego miejsca dziękujemy Pani Dyrektor Zdzisławie Kyć, że wyraziła zgodę na nasz udział w tym niezwykłym przedsięwzięciu.

Uczestnicy projektu: Agata Domagała, Klaudia Studzińska, Sebastian Rusek, Olaf Żak-klasa 8b

Galeria zdjęć

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
szkolagol@gmail.com

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
szkolagol@gmail.com

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
szkolagol@gmail.com

KONTAKT

map4

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
szkolagol@gmail.com