Polish English French German


14.11.2022 Zwiedzanie Podziemnego Olkusza i Lekcja muzealna

MM.

10 listopada uczniowie klas Vb, VI a i VI b wraz z opiekunami wybrali się na wycieczkę edukacyjną do Olkusza, gdzie brali udział w lekcji muzealnej oraz zwiedzali jego podziemia składające się z dwóch ekspozycji.

Pierwsza z nich znajduje się w piwnicach XIV wiecznego ratusza (jaki wznosił się kiedyś na olkuskim rynku) i poświęcona jest historii Olkusza nazywanego Srebrnym Miastem. Burzliwe dzieje miasta uczniowie poznali na prezentacji, która w oparciu o mapę pokazuje rozwój terytorialny miasta i górnictwa, a także przybliża najważniejsze wydarzenia z jego historii. Potem uczniowie obejrzeli dużą, przestrzenną makietę przedstawiającą Olkusz z XVI wieku. Mogli podświetlić na makiecie najważniejsze budynki, jakie znajdowały się w Olkuszu, a korzystając z ustawionych dookoła prezenterów poznać ich historię. W podziemiach zobaczyli również replikę astrolabium – urządzenia astronomicznego, należącego niegdyś do słynnego olkuskiego astronoma i astrologa Marcina Bylicy.

Druga ekspozycja zlokalizowana w piwnicach dawnego Kwartału Królewskiego, poświęcona została górniczym i hutniczym tradycjom Olkusza, a także mennicy, jaka działała w tym miejscu na przełomie XVI i XVII wieku. Tutaj uczniowie dowiedzieli się jak wyglądały wtedy olkuskie kopalnie i podziemne wyrobiska. O, tym jak działały mogli się przekonać sami wprawiając w ruch modele i repliki dawnych urządzeń górniczych, takich jak m.in. kierat, płuczka, śruba Archimedesa czy Paternoster. W tej części ekspozycji zobaczyli również wielobarwne rudy ołowiu i srebra oraz repliki pieców używanych do ich wytopu.

Zachwyt uczniów wzbudziła „Srebrna komnata”, w której mogli podziwiać replikę Srebrnego Krzyża Gwarków Olkuskich, ufundowanego i przekazanego do kościoła przez miejscowych gwarków na początku XVII wieku.

Kolejnym punktem wycieczki był udział w lekcji muzealnej. Zajęcia muzealne wprowadziły uczestników w niezwykły świat legend związanych z rzeką Babą, z olkuskim srebrem i ołowiem. Uczniowie poznali bliżej historie: o św. Janie Kantym czy o Powstaniu Pustyni Błędowskiej. Dowiedzieli się również, co symbolizuje herb miasta, a także co okropnie przeszkadzało diabłom. Całość spotkania przeplatana była elementami inscenizacji, opowiadania, zagadek logicznych oraz wykonaniem prac plastycznych. Lekcja muzealna okazała się być doskonałym sposobem na integrację, naukę komunikacji i współpracy w grupie.

R.M.

galeria

Narodowe Święto Niepodległości - program artystyczny w wykonaniu oddziałów przedszkolnych

SuperUser.

„11 listopada to ważna data,

wiedzą o tym dzieci, mama oraz tata,

Święto Niepodległości dziś obchodzimy,

Polskę kochamy i Polskę czcimy…..”


Słowami tej piosenki nasze przedszkolaki rozpoczęły apel przygotowany z okazji 104 Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Pięknie wyrecytowane wiersze, zaśpiewane piosenki oraz wspaniała inscenizacja muzyczna przypomniały wszystkim historię naszego kraju.
Na zakończenie wszyscy zebrani zaśpiewali hymn Polski Mazurek Dąbrowskiego.

Galeria

Anna Cencek

"Szkoła do hymnu" 2022

SuperUser.

#SzkolaDoHymnu 

Wszyscy uczniowi i nauczyciele wzięli dziś udział w piątej edycji akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki pod haslem "Szkoła do hymnu".

Akcja polega na wspólnym odśpiewaniu "Mazurka Dąbrowskiego" przez wszystkich uczniów i nauczycieli w ostatni dzień roboczy przed Narodowym Świętem Niepodległości o symbolicznej godzinie 11.11.

W hali sportowej zgromadziły się wszystkie klasy I-VIII oraz oddziały przedszkolne i zerówki wraz z wychowawcami, i powitani przez Panią Dyrektor, która przybliżyła szczegóły akcji - wspólnie odśpiewaliśmy nasz hymn narodowy. Wydarzenie to było pięknym wstępem do obchodów gminnych Narodowego Święta Niepodległości zaplanowanych na 11.11.2022, na które wszystkich zgromadzonych zaprosila Pani Dyrektor.

Galeria

Galeria

Projekt: I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek- spotkania w szkołach z osobami z doświadczeniem migracyjnym.

SuperUser.

27 października br. w ramach działań związanych z Projektem I am European, które poprzedziły przeprowadzone przez Anglistkę i Polonistkę warsztaty dotyczące szeroko pojętej tematyki migracji, w szkole gościliśmy szesnastoletnią Sarę z Aleppo z Syrii oraz
dwudziestotrzyletniego Turka Huseyina. Nasi goście przygotowali dla nas quiz o Turcji i Syrii. Następnie opowiedzieli o swojej przeszłości i o tym, jak trafili do Polski – Sara miała 7 lat i była właśnie na wakacjach w Polsce, gdy w Syrii wybuchła wojna, Sara i rodzice zostali oddzieli od kraju i zmuszeni zostać. Dziewczyna była zmuszona zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, musiała zacząć chodzić do polskiej szkoły, dla ośmiolatki, która nie znała języka, było to bardzo trudne, a dodatkową trudnością było zaadaptowanie się do życia w kraju z zupełnie inną kulturą. Po początkowych problemach Polska stała się jej drugą ojczyzną.

Natomiast Huseyin 4 lata temu postanowił opuścić Turcję ze względu na swoją pracę dziennikarza – nie chciał okłamywać ludzi oraz pragnął mieć lepsze życie i spełniać się w wybranym zawodzie. Do jego wyjazdu przyczyniła się również ogromna inflacja w Turcji, wynosząca ponad 100%. W Polsce ukończył dziennikarstwo, jest początkującym dziennikarzem i ekspertem do spraw Turcji. Działa również na rzecz pokoju, dialogu międzykulturowego i praw człowieka. Pisze newsy, artykuły i wiersze.

W trakcie opowieści zadawaliśmy pytania, na które nasi goście chętnie odpowiadali, mówili nam nie tylko o swoich korzeniach – opowiadali historie ze swojego życia, za czym tęsknią, do czego się nie mogli przyzwyczaić. Dowiedzieliśmy się dużo ciekawostek o tureckiej i syryjskiej kuchni oraz co nieco o kulturach tych krajów. Mogliśmy również posmakować orientalnych smaków. Turcy mają piękne przysłowie: Jedz słodko i mów słodko. Zagraliśmy w znaną grę Państwa i miasta, była to chwila udanej zabawy. Na Gości czekał też poczęstunek w postaci ciast i polskich dań, były np. pierogi, naleśniki. Dzięki spotkaniu dowiedzieliśmy się bardzo dużo nowych rzeczy i ciekawostek o Turcji i Syrii. Huseyin wprowadził nas w spore zaskoczenie, gdy powiedział, że Święty Mikołaj pochodzi z Turcji.  Pochwalił się również, że przeczytał lekturę Henryka Sienkiewicza pt. Quo vadis. Na pewno długo nie zapomnimy tego doświadczenia.

Pamiętajmy, aby kogoś zrozumieć, trzeba go poznać, nie należy nikogo skreślać na początku znajomości z powodu jego pochodzenia, wyznania, innego koloru skóry lub kultury- każdy jest ważny i należą mu się takie same prawa niezależnie czy znajduje się w Polsce czy na drugim krańcu świata. 

Dziękujemy Pani Dyrektor za to, że mogliśmy wziąć udział w Projekcie oraz Paniom ze Stowarzyszenia Makowianki za pomoc w organizacji przedsięwzięcia. 

Klaudia Piechulska, Zofia Kowalska, Julia Telka, Magdalena Robakowska, klasa 8b

Galeria

Spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki w kl. IIa

SuperUser.

W klasie II a odbyło sie spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki zorganizowane przez BiOAK w Gołczy. 

Pani Agnieszka przeczytala nam ciekawe opowiadanie o kameleonie pt. "Własny kolor". Następnie każdy rysował swój portret, który mial uwzględnić nasze cechy charakteru lub zainteresowania. Zajęcia bardzo się wszystkim podobaly.

Dziękujemy!

Galeria

L. Przybyło

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

map4

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl