baner1

Niedziela Palmowa 2004

Niedziela Palmowa 2024

Wierzbowe gałązki, suszone trawy, kolorowe bibułkowe kwiaty, zielony bukszpan, trochę talentu i sporo cierpliwości – tyle trzeba żeby powstała palma wielkanocna. A kiedy już powstanie możemy ją z dumą prezentować w czasie procesji w Niedziele Palmową.

W niedzielę 24 marca mieszkańcy gołczańskiej parafii oraz goście z innych miejscowości mieli możliwość uczestniczyć w takiej właśnie procesji, która, tradycyjnie już, wyruszyła spod budynku Urzędu Gminy w stronę kościoła parafialnego w Gołczy. Chociaż pogoda nie rozpieszczała to jednak piękny kolorowy korowód, przy dźwiękach pieśni granych przez Reprezentacyjną Orkiestrę Gminy Gołcza „Czapelanka” przeszedł przez centrum Gołczy udając się na uroczystą mszę świętą.

Po zakończeniu mszy przyszła pora na rozdanie nagród i dyplomów dla twórców palm. Nagrody wręczali: wójt Gminy Gołcza pan Lesław Blacha, proboszcz gołczańskiej parafii ks. Edward Kuzka, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gołczy pani Zdzisława Kyć oraz Dyrektor Gminnego Centrum Kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej w Gołczy pani Iwona Durbas. Trzeba przyznać, ze jury tegorocznego konkursu miało szczególnie trudną pracę podejmując decyzję o przyznaniu poszczególnych miejsc. Na zakończenie uroczystości wszyscy uczestnicy zapozowali do wspólnej fotografii. Utrwalone na niej palmy być może staną się dla kogoś inspiracją do stworzenia własnego dzieła na przyszłoroczną uroczystość.

Projekt „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” – na tropach dobroczynności

Uczniowie klasy 1a ukończyli II moduł projektu pt.: „Bądź dobry dla zwierząt”. Na podstawie książki Waldemara Cichonia „Cukierku, Ty łobuzie!” uzupełnili lekturowniki, wykonali portret głównego bohatera oraz zilustrowali ulubioną scenę z lektury.

W okresie zimowym przyłączyli się do szkolnej akcji obdarowując schroniskowe zwierzęta karmą. Wzbogacili swoją wiedzę na temat pomocy zwierzętom dziko żyjącym, poprawnej opieki nad domowymi pupilami oraz konieczności systematycznych wizyt u weterynarza.  Samodzielnie wykonali karmniki z butelek i  zajęli się  dokarmianiem ptaków. Z wielkim zainteresowaniem obserwowali gości w karmniku za oknem próbując odgadnąć jakie ptaki  odwiedzały ich całą zimę. Moduł projektu dotyczący zwierząt, wspólne rozmowy i obserwacje uzmysłowiły uczniom, jak ważne jest to, aby troszczyć się o zwierzęta i reagować, gdy dzieje im się krzywda. Na zakończenie II modułu pierwszaki z ogromnym zaangażowaniem wykonały plakaty adopcyjne zwierząt ze schroniska Psie Pole w Racławicach i wykonały „wystawę na sznurku” w auli naszej szkoły zachęcającą do adopcji zwierzaków. Wszyscy mamy nadzieję, że chociaż jedno ze zwierząt znalazło w ten sposób swój nowy dom.

WB

 Galeria zdjęć

Warsztaty plecenia palm w BiOAK

21 marca uczniowie klasy 6a wybrali się na warsztaty plecenia palm wielkanocnych.

Uczniowie zgłębiali tajniki tworzenia palm wielkanocnych ze znawczyniami z Koła Gospodyń Wiejskich z Wysocic. Warsztaty zorganizowała Gminna Biblioteka Publiczna w swojej siedzibie w Gołczy.

Palmy wprowadziły wszystkich w świąteczną atmosferę za sprawą pięknych kwiatów z bibuły, krepiny, barwionych traw, bazi, wierzbowych gałązek oraz zielonych gałązek bukszpanu. Zajęcia miały pokazać, że własnoręczne wykonanie plamy nie jest trudne, a podtrzymywanie tradycji może być dobrą zabawą. Dzięki fachowym poradom i pomocy pań z KGW, uczniowie stworzyli niepowtarzalne prace które, będą zdobiły ich domy na czas Świąt Wielkiej Nocy.

Gospodynie z KGW spotkań z uczniami nie zakończyły na palmowych warsztatach. W klimat Wielkiej Nocy wprowadziły też upieczonymi przez nie babkami wielkanocnymi, które są nieodłącznym elementem tych świąt.

Bardzo dziękujemy za zaproszenie uczniów ze Szkoły w Gołczy na te ciekawe warsztaty i za przepyszne babki wielkanocne.

AS

Galeria zdjęć

Księżniczki bez plecaków :)

21 marca mieliśmy prawdziwą kumulację świąt nietypowych:)

Za sprawą akcji Samorządu Uczniowskiego obchodziliśmy Dzień bez plecaka. Nie zabrakło zatem oryginalnych i zabawnych pomysłów, jak i do czego spakować książki i zeszyty, w dniu, w którym plecak jest najmniej oczekiwany.

A że tego dnia SU podsunął także pomysł na świętowanie Dnia Księżniczki - po szkole biegały przeróżne koronowane głowy w tiulach i koronkach z koszykami, walizkami, skrzynkami na klucze, futerałami na przeróżne instrumenty i innymi nader oryginalnymi "nosidłami" na przybory szkolne.

Było naprawdę wesoło, kolorowo i na luzie - jak przystało na świętowanie Pierwszego Dnia Wiosny!

Samorząd Uczniowski

Galeria zdjęć

Nasi chłopcy wicemistrzami powiatu w piłce ręcznej!

21 marca nasza szkoła była gospodarzem Powiatowych Igrzysk Młodzieży Szkolnej w Piłce Ręcznej Chłopców. Jest to wydarzenie wpisane do kalendarza szkolnych zawodów sportowych na rok szkolny 2023/2024, organizowanych przez Małopolski Szkolny Związek Sportowy.

W zawodach wzięli udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Gołczy, Szkoły Podstawowej w Wysocicach oraz Szkoły Podstawowej nr 2 w Miechowie.
Młodzi sportowcy zaprezentowali piękną i czystą grę, wykazali się duchem sportowych, zdrowym współzawodnictwem oraz stosowaniem zasady "fair play". Kibice ochoczo zagrzewali ich do gry.

Po emocjonujących rozgrywkach nastąpiło rozstrzygnięcie:

I miejsce - Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Marii Konopnickiej w Miechowie

II miejsce - Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy

III miejsce - Szkoła Podstawowa W Wysocicach

Gratulujemy naszym młodym szczypiornistom!

Warto dodać, że to nie jedyny marcowy sukces sportowy naszych uczniów. 14 i 15 marca w Miechowie odbyły się dwudniowe zawody w piłce ręcznej chłopców i dziewczyn, obie nasze drużyny przywiozły zaszczytne 3 miejsce. 

19.03.2024 Przedszkolne warsztaty wykonywania Palm Wielkanocnych

W tygodniu poprzedzającym Niedzielę Palmową na zajęciach w grupie „Chatka Puchatka” oraz „Biedroneczki" gościliśmy Panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Rzeżuśni. Wielkimi krokami zbliżają się święta wielkanocne. Poprzedza je Niedziela Palmowa. W naszej tradycji wykonujemy i uczestniczymy we Mszy świętej z palmami. A co to takiego i jak wykonać palmę przybliżyły nam Panie i pomogły wykonać przepiękne palmy. Te palmowe gałązki, zerwane w jerozolimskich ogrodach dla uczczenia Chrystusa półtora tysiąca lat później stały się w polskich rękach wierzbową witką ze srebrnymi kotkami. Upiększano je kolorowymi wstążkami, układano w bukiety barwionych traw i drobnych suchych kwiatków. Z wielkanocnymi palmami jest związanych wiele ludowych zwyczajów i wierzeń. W Polsce do wykonania palm wielkanocnych często używa się gałązek wierzby, szybko budzącej się do życia po długiej zimie i spotykanej na terenie całego kraju. Według starych, wierzeń drzewu temu przypisywano magiczne znaczenie. Wierzba była postrzegana jako symbol płodności. Dlatego też w wielu ludowych wierzeniach przetrwał pogląd mówiący o tym, że gałązki wierzbowe święcone w Palmową Niedzielę posiadają szczególne moce. Przede wszystkim mają zapewniać wszelakie dobra – zdrowie, bogactwo, szczęście w rodzinie i gospodarce. Jeszcze na początku XX wieku ludzie po wyjściu z kościoła uderzali się wzajemnie poświęconą palmą. Rytuał ten miał pobudzić siły żywotne uderzanego, dziewczętom przysporzyć urody, a chłopcom odwagi. Poświęconą palmą skrapiano dom i gładzono zwierzęta, kreśląc nad ich głowami znak krzyża. Wierzbowe bazie działały też zbawiennie na ludzki organizm. Zjadano je wierząc, że zapewnią zdrowie, ochronią przed chorobami gardła i bólem głowy, a przede wszystkim będą pełniły funkcję amuletu, odstraszającego siły nieczyste od duszy i ciała człowieka, a domowników od zarazy. Zgodnie z tradycją wielkanocny bukiet powinien zawierać wierzbowe gałązki i rośliny wiecznie zielone, takie jak: bukszpan, borówka czy cis. Całość przybierana jest kolorowymi wstążeczkami i suszonymi, sztucznymi lub papierowymi kwiatkami. Zastosowanie gałązek wierzby ma symbolizować odradzające się życie, zmartwychwstanie. Nieśmiertelność duszy symbolizują także rośliny zimozielone. Barwne akcenty mają podkreślić radość z faktu zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, a także nadejścia wiosny. I takie właśnie są nasze, wykonane dzisiaj z Paniami z KGW palmy.

Serdecznie dziękuję Paniom: Agacie Cieślińskiej, Dorocie Piega, Marcie Mirowskiej, Kindze Orczyk i Magdalenie Grzance, za spędzony z nami czas, przyniesienie materiałów i wykonanie z dziećmi palm wielkanocnych. ❤️

Aleksandra Dwornik

zdjęcia

REKRUTACJA 2024/2025

terminy informacja 2024

WAŻNE: 

Oświadczenia wymagane są wyłącznie przy składaniu wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola. 

Zajęcia z języka angielskiego w oddziałach przedszkolnych

Rozpoczęcie nauki języka obcego już w wieku przedszkolnym to bardzo dobry pomysł. Przede wszystkim małe dzieci chłoną wiedzę szybko i w sposób naturalny, wykazują się dużą ciekawością świata i chętnie uczą się poprzez zabawę. Nauka języka obcego pozytywnie wpływa także na rozwój umysłowy dziecka. Dzięki temu doskonali ono pamięć i nabywa świadomości językowej. Zajęcia z języka angielskiego od najmłodszych lat mają ogromny wpływ na późniejszą językową edukację maluchów.

Nauka języka angielskiego prowadzona w naszych oddziałach przedszkolnych jest dopasowana do możliwości i zainteresowań dzieci, a ich tematyka dotyczy bliskich dziecku zagadnień takich jak rodzina, kolory, liczby, zwierzęta, zabawki, jedzenie, części ciała, dom, środki transportu, nazwy czynności, itp. Najważniejsza jednak w tym wszystkim jest przyjemność z nauki. Zajęcia z języka angielskiego w naszym przedszkolu mają formę zabawy połączonej z nieuświadomionym uczeniem się. Co więcej, nauka taka nie jest nużąca, a dziecko czerpie radość z wykonywanych czynności. Budowanie tak sprzyjającej atmosfery powoduje, że nowe słowa, wyrażenia, zwroty pozostają w umysłach dzieci i są czymś naturalnym. Co ważne, dziecko nie kojarzy nauki z przykrym obowiązkiem.

To właśnie zabawa, która jest najatrakcyjniejszą formą nauki dla przedszkolaków, stanowi podstawę naszych zajęć. W czasie zajęć dzieci uczą się poprzez słuchanie, zabawę i ruch, a każda proponowana aktywność dostosowana jest to ich możliwości. Każde spotkanie z językiem jest dla dzieci nową przygodą wypełnioną piosenkami, grami, ruchem, zagadkami. W sposób wielozmysłowy poznają otaczający świat, jednocześnie przyswajają nowe słówka, proste wyrażenia, a z biegiem czasu całe struktury. Gry i zabawy to także doskonały czas na budowanie relacji z rówieśnikami, naukę zdrowej rywalizacji i działania w zespole.

Tematy realizowane są poprzez wykorzystanie różnorodnych aktywności takich jak piosenki, czytanki, rymowanki, krótkie wierszyki, odgrywanie prostych scenek, filmy i przede wszystkim gry i zabawy dydaktyczne, po to, aby stworzyć dzieciom jak najwięcej możliwości do ciągłego powtarzania słownictwa w jak najatrakcyjniejszej formie. W nauce języka wspomagają nas liczne pomoce dydaktyczne takie jak: kolorowe karty obrazkowe, plakaty, pacynki, zabawki, młoteczek, książeczki anglojęzyczne, karty memory, duża kostka wyrazowa, koc, tunel, zegar, głośnik i telewizor i wiele innych.

Ramowy przebieg lekcji j. angielskiego: powitanie, zapytanie o samopoczucie, wierszyk, piosenka powitalna, powtórka słówek z ostatnich lekcji, wprowadzenie nowego materiału, gry, piosenki i zabawy utrwalające materiał, telewizor (filmiki i piosenki), piosenka pożegnalna, zwroty pożegnalne.

Różnorodność wykorzystywanych form sprawia, że każde dziecko ma możliwość znalezienia swojej ulubionej aktywności, a na zajęciach nie ma czasu na nudę. W załączeniu fotorelacja z ostatnich zajęć języka angielskiego w dwóch oddziałach przedszkolnych: Chatka Puchatka i Biedroneczki.

Aleksandra Smolec

Galeria zdjęć Biedroneczki

Galeria zdjęć Chatka Puchatka

14.03.2024 Wycieczka do Krakowa

W miniony czwartek grupa 32 uczniów klas z klas Va, Vb, IVb i VIb wyruszyła do Krakowa. W programie wycieczki zaplanowany był udział w spektaklu pt. "Chłopcy z Placu Broni" w Teatrze Współczesnym w Krakowie oraz odwiedziny i aktywne zwiedzanie Muzeum Inżynierii i Techniki, znajdującego się na krakowskim Kazimierzu. 

To już kolejna wizyta grupy uczniów z naszej szkoły w Teatrze Współczesnym. Lubimy tę kameralną scenę, mieszczącą się w starej kamienicy przy ulicy Starowiślnej, do której prowadzą charakterystyczne kręte schody. Tym razem śledziliśmy losy chłopców, których pierwowzory opisał F. Molnar w swojej książce. Interpretacja aktorów bawiła nas galerią charakterystycznych postaci, ekscytowaliśmy się bohaterską walką o plac i wzruszaliśmy postawą dzielnego Nemeczka. Gromkie brawa na zakończenie były naszym podziękowniem dla aktorów za ich wspaniałą grę na scenie. 

Po przedstawieniu ruszyliśmy spacerem w stron ulicy Św. Wawrzyńca, gdzie mieści się dawne Muzeum Inżynierii Miejskiej, obecnie Muzeum Inżynierii i Techniki. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem obejrzeli wystawę stałą "Miasto. Technoczułość", pokazującą  prawdziwą podróż w czasie – jak dowiadujemy się z opisu wystawy - "od pierwszych koncepcji miast, przez kolejne epoki, w tym obie rewolucje przemysłowe i powojenną modernizację, aż po czasy współczesne, a nawet do przyszłości. Patrzymy na techniczny portret miasta nie tylko z uważnością i szacunkiem, ale także z czułością". Wiele ciekawych eksponatów, sporo możliwości, by samemu dotknąć, spróbować, doświadczyć - to wszystko sprawia, że to miejsce jest warte powtórnego odwiedzenia.

Korzystając z poprawy pogody przespacerowaliśmy się jeszcze bulwarami wiślanymi i po posileniu się w McDonaldzie ruszyliśmy w drogę powrotną do domu. 

Kl. Va

Galeria zdjęć

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl

KONTAKT

map4

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gołczy,
Gołcza 107, 32-075 Gołcza.

Tel.: +48 (012)3886071
NIP: 682-12-27-185
spgolcza@golcza.pl